zon beli-belah

Halaman

Isnin, 16 September 2013

Perlu ada jarak dalam perhubungan


Tertiba aku terpanggil tuk luahkan n kupas isu yg agak remeh ni.. Walaupun remeh, tetapi sering kali bermain di fikiranku(ayat ni yg tak tahan ni) =.= .. Smakin kita akrab dengan someone 2, kita semakin mudah tersinggung dengan orang 2.. Pernah dengar tak?. Masa mula2 aku dgr statement ni dari sorg sahabat, aku rs kurang setuju. kan lebih akrab lebih bagus?. tp pas difikirkan, aku rs ada btolnya.. ok, cthnya aku bg kt sini, smasa kita cerita mslh kita pada kwn yg sgt akrab dgn kita. Then dia pun akan dgr brsungguh2 mslh kita 2, dan dlm dok dgr 2 mungkin dia pun ada pandangan n pendapat dia sendiri. Kalau dah nama pun akrab kan, msti dia pun luahkan pendapat or bg nasihat pd kita kan?. Tp macam mana kalau kita tak setuju dgn pandangan dia?.. kita nak pura2 setuju atau nk terus terang ja?. Kalau aku, semestinya aku akan berterus terang ja.. dah nama pun akrab kan, memang la tak da selindung apa2 dah.. Tp kadang2 org yg akrab dengan kita ni suka mendesak.. Mungkin sebab dia risaukan kita atau dia rasa kita buat keputusan yg slh atau dia rs dia lebih arif dlm hal 2 dan dia tak nk kita buat silap.. Ya,,, di sini lah konflik akan berlaku.. Sama ada dia atau kita mungkin akan rasa tak puas ati atau mungkin juga akan ada yang rasa tersinggung.. Sbnrnya diorang tak kan betol2 fhm perasaan kita selagi diorang tak berdiri di tmpt kita.. Sama lah juga dgn kita, kita bole bg nasihat bila diorang ada mslh, tp kita tak boleh desak diorang ikut nasihat kita.. Sbb itu life dia, dia yg nk hadapi mslh 2. Pandangan kita dibentuk drpd persekitan kita, dan persekitaran kita dan dia mungkin tak sama.. Mungkin dia dan org di persekitan dia ada pemikiran dan fahaman yg berbeza.. Kita tak da hak nk paksa walaupun dia adalah org yg paling akrab dgn kita.. Kalau terlalu mendesak, mungkin itu bole mrosakan perhubungan.. sbb tu aku fikir perlunya ada jarak dlm perhubungan.. Supaya kita saling hormat mghormati pandangan masing2..

4 ulasan:

sha (chirp chirp) berkata...

huhu. kekadang mmg gtu. sbb da sume topik da borak kan.

Sally Samsaiman berkata...

persefahaman pun penting baru takde konflik :)

Mawardi Yunus berkata...

setuju sangat :)

adzairdawati makdara berkata...

kdg kdg perlu jugak jarak tu kannn

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...